Кацусіка Хокусай: гори, хвилі, псевдоніми

Кацусіка Хокусай міг би посперечатися з усіма людьми, які нині сповідують ідею «успішного успіху» і розповідають, як за кілька років встигли відкрити і закрити три стартапи, заснувати бренд одягу і здійснити навколосвітню подорож. Він написав свою найвідомішу серію гравюр «36 видів Фудзі», коли йому було вже за 70, а все, що робив до того, називав дитячими забавками. З’ясовуємо, для чого знадобилось писати аж стільки зображень якоїсь гори, чому Хокусай міняв своє ім’я частіше, ніж ви нікнейм в соцмережі та до чого тут імпресіоністи.

Що це таке?

«36 видів Фудзі» – це серія гравюр японського художника Кацусіки Хокусая, основним мотивом якої є протиставлення священної гори Фудзі і буденного життя японців. Попри те, що серія називається «36 видів Фудзі», вона містить 46 гравюр, 10 з яких він додав пізніше. Згодом не один художник надихався ідеями Хокусая та створював серії картин, присвячених одній тематиці ( Клод Моне і «Копиці», Утаґава Хірошіґе і «100 знаменитих видів Едо») чи копіював японські мотиви.

Хто художник?

Кацусіка Хокусай взяв до рук пензля, коли йому було шість років, і не припиняв малювати аж до смерти. У 18 він почав працювати у студії відомого майстра укійо-е Кацукави Сюнсо та навчатися у його школі. Після смерті Сюнсо, Хокусая вигнали зі школи через зацікавлення техніками школи-конкурента. Проте художник не засмутився і вважав, що: «Сором, який я пережив у школі Сюнсо, спровокував розвиток мого художнього стилю».

Японські митці часто змінювали свої імена, але Хокусай перевершив усіх колег по цеху і змінив близько тридцяти імен. Він ніяк не міг визначитись з ім’ям, яке найкраще б відображало його сутність і змінював його щоразу, коли змінювався його стиль. Згодом його чималий творчий доробок мистецтвознавці ділитимуть на періоди і позначатимуть тими іменами, якими художник користувався тоді.

Автопортрет в образі рибалки

Малюнки, ілюстрації, гравюри, скетчі, книжки, – годі перерахувати всі роботи Хокусая, які він створив. Але сам митець був геть невисокої думки про велику частину свого творчого доробку: «Я відчував бажання малювати з шести років, а після п’ятдесяти опублікував величезну кількість своїх робіт. Але нічого з того, що я створив до сімдесяти є вартим уваги».

У шістдесят років Хокусай був заможним одруженим чоловіком, який досяг зеніту слави. Але наступне десятиліття приносило йому одне нещастя за іншим. Спершу у нього були фінансові труднощі, він переніс інсульт, потім померла його дружина, і нарешті внук програв усе своє майно в азартних іграх і Хокусаю довелось витратити майже всі кошти, щоб тому допомогти. 

Робота над серією «36 видів Фудзі» дозволяла відволіктися від проблем і перенести почуття тривоги та непевности на зображення. Хокусай так захопився, що після того, як оригінальна серія з 36-ти гравюр стала популярною, створив ще 10 додаткових. А потім – цілу книгу з ілюстраціями «100 видів Фудзі» (не питайте, не скажеш же митцю-пенсіонеру, який пережив інсульт, втрату дружини і витратив всі статки на безталанного онука про те, що у нього відсутнє почуття міри).

Сторінка з книги "Сто видів Фудзі"

За словами Хокусая, тільки коли йому виповнилось сімдесят три, він «частково зрозумів структуру тварин, птахів, комах і риб, і життя трави та рослин». Він планував дожити до 108 років і, за його розрахунками, лише тоді він би досягнув досконалости у своїх роботах (але помер у 88, не припинивши працювати до останнього дня).

Гора Фудзі

Кожен справжній український митець зобов’язаний хоча б раз відобразити тяжкі страждання свого народу, а кожен японський – хоча б раз вшанувати гору Фудзі у своїх роботах (а краще – не раз). Гора Фудзі – національний символ країни і щороку тисячі людей піднімаються на її верхівку, щоб зустріти там світанок. Для японців сходження на Фудзі – це не те, що для пересічного українця піднятися на Говерлу і зробити знимку для фейсбуку, а важливий духовний досвід і символ очищення та оновлення. Якщо ви митець, підніматись на гору не обов’язково, натомість – треба присвячувати їй половину своїх робіт.

Ще одним художником, що малював Фудзі та вплинув на розвиток європейського мистецтва, є Утаґава Хірошіґе. Надихнувшись роботами Хокусая, він написав власну серію з видами Фудзі, яка містила 36 гравюр. Його творчістю надихалися Мане та Моне, а Ван Гог навіть зробив копії двох малюнків Хірошіґе із серії робіт «100 знаменитих видів Едо».

«Велика хвиля в Канаґава»

Це найвідоміша робота з серії «36 видів Фудзі», яка також є найвпізнаванішим прикладом японського мистецтва у світі. На картині зображені хвилі, які ось-ось перекинуть три рибальські судна, що пливуть морем. Хвилі символізують силу природи, а човни вразливість людського життя. Найчастіше увагу звертають саме на них, і не помічають Фудзі, яка знаходиться далеко на горизонті та силует якої зображений у одній з хвиль. Її присутність тут для того, аби пояснити, що, попри швидкоплинність життя, Фудзі завжди залишатиметься на горизонті.

«Переможний вітер. Ясний день»

На цій гравюрі Хокусай зобразив Фудзі на початку осені, коли вранішнє сонце освітлює верхівку і забарвлює її в червоний колір. Художник недарма вибрав момент сходу сонця, бо для багатьох жителів зустріч світанку на вершині гори була і є одним із найбільш важливих культурних досвідів.

«Бухта Едзірі в провінції Сунсю»

Тут художник зобразив мандрівників, які борються з вітром, що вихопив папір із їхніх сумок,  капелюхи з рук і відносить усе це геть. Хаос, що панує на передньому плані контрастує з спокоєм та нерухомістю гори вдалині.

Хокусай ніколи не чекав, поки на нього зійде натхнення, натомість наполегливо працював і досліджував навколишній світ. Часто експериментував зі змістом та формою і завжди шукав найбільш відповідний шлях для зображення речей, які його цікавили. «36 видів на Фудзі» передають сакральне значення гори для японців, її вплив на їхнє буденне життя і допомагають нам зрозуміти їхню культуру трохи краще.  

Настя Кізима