Магічна самоізоляція: інструкція Рене Маґрітта

Якби Рене Маґрітт жив у 2020, його б записали до адептів самоізоляції та високоорганізованих фрілансерів. Він утік із Парижу до тихого Брюсселю, щодня малював у вітальні власного будинку (з регулярними перервами на обід) та проводив у ліжку 12 годин щодня. У вільний час художник міг би вести DIY-блог, де розповідав би, як винахідливо прикрити обличчя на вулиці. Ми зібрали три поради художника про те, як зробити карантин стилем життя і збудувати на ньому кар’єру.

 

Порада №1: Вдавайте, що не сумуєте за родичами

Рене Маґрітт народився 1898 року в Бельгії в містечку Лесін. Його дитинство минуло в промисловому Шарлеруа. У провінції життя було спокійним, і за перші 18 років з Маґріттом сталося лише дві події – одна трагічна і одна романтична, та й ті в один рік.

Коли Маґрітту було 13 років, його мати Регіна втопилася у річці Самбре. Це була не перша її спроба самогубства, тому турботливий чоловік зазвичай замикав її у кімнаті. Але запобіжні заходи не завжди успішні. Регіну знайшли в нічній сорочці, яка через сильну течію заплуталася навколо її голови. Цю деталь часто згадували критики, які, натхненні психоаналізом Фройда, шукали приховані сенси в роботах митця.

previous arrow
next arrow
Slider
Ідея для захисної маски №1: жабри

Сам Маґрітт висміював психоаналіз за будь-якої нагоди і заперечував, що смерть матері шокувала його. Він запевняв, що йому подобалося, що про його сім’ю почали говорити, хай навіть через трагедію. Втім, і взагалі на нього вплинули інші події (про які ніхто не чув). 

 

Порада №2: Гуляйте лише у найвідлюдненіших місцях

У ті ж 13 Рене Маґрітт (на якого ніяк не вплинула смерть матері) часто гуляв закинутими кладовищами. Гуляв не сам, а з Жоржеттою Берже – дівчиною, в яку без тями закохався. Під час однієї з таких прогулянок майбутній митець побачив художника, що малюв на пленері. Маґрітт був вражений магією, з якої той переносив реальність на полотно, і вирішив обрати цю професію.

Підліткове кохання тривало недовго, бо незабаром сім’я Жоржетти переїхала до Брюсселю. Утім, їхня історія на цьому не закінчилася. 

У 1915 в розпал війни сім’я Маґрітта також приїхала до столиці. Маґрітт вступив до Королівської академії високих мистецтв, захоплювався дадаїстами та писав кубістичні картини. Одного дня Рене і Жоржетта випадково зустрілися на вулиці і з того часу не розлучалися. Як тільки хлопець закінчив службу в армії, вони одружилися.

 


Рене та Жоржетта закохані

Жоржетта завжди була музою художника, і всі жіночі образи він писав з неї. 

previous arrow
next arrow
Slider
Ідея для захисної маски №2: весняні квіти

Вона могла б бути його єдиним коханням, якби в 1936 році він не закрутив роман із Шейлой Легг, мисткинею перфомансу. Жоржетта не захотіла бути жертвою і помстилася чоловіку з його другом та митцем Полем Коліне. Утім, чотири роки потому подружжя помирилося та воз’єдналося.

 

Рене та Жоржетта миряться

 

Порада №3: Уникайте токсичних місць та людей

Одночасно з романтичними пригодами Маґрітт закохувався у мистецтво. Після переїзду до Брюсселю митець познайомився з групою бельгійських дадаїстів і разом з ними видав дадаїстський журнал “Au volant!”. Утім, свій напрям він знайшов у 1923, коли побачив картину Джорджо де Кіріко “Пісня кохання”.

“Переможна поезія витіснила шаблонні техніки традиційного живопису. Це нове бачення, і глядач, озброєний ним, бачив відображення власної самотності та чув німу тишу світу” –  занотував собі Маґрітт.

 

Джорджо де Кіріко, "Пісня кохання"

 

Відтоді Маґрітт почав зображувати предмети “об’єктивно та відсторонено”:

“Десь у двадцять п’ятому році я вирішив писати предмети, чітко зображаючи деталі. Тим самим я лиш відмовлявся від техніки живопису, що допомагала мені вирішувати проблему зображення суті предметів”.

 

Так з’явилася його перша сюрреалістична робота “Жокей, що загубився”, до якої він не раз повертався . Картину обрамляє театральний занавіс – спогад про часи, коли митець створював театральні декорації для експериментальної трупи Theatre du Groupe Libre. З'являється тут і частий образ у його подальших роботах – колони. Тут вони зроблені з нотного стану і грають роль дерев. На цій картині митець вперше показав свою любов до парадоксів та оксюморонів, адже жокей не міг загубитися на чітко розкресленому полі.

 

previous arrow
next arrow
Slider
Ідея для захисної маски №3: театральний занавіс

Митця тягнуло до всього сюрреалістичного, і найбільше його вабила мистецька богема, яка тоді зібралася в Парижі. У 1927 Маґрітт з Жоржеттою переїхав до Франції та познайомився з Андре Бретоном, автором маніфесту сюрреалізму.

Маґрітт тоді вже заробляв мистецтвом на життя. Він знайшов свій стиль, а улюбленим елементом робіт стали метаморфози предметів. 

 

previous arrow
next arrow
Slider
Ідея для захисної маски №4: два простирадла

Утім, паризькі художники довго не сприймали його, аж поки за нього не вступився Сальвадор Далі. Той приєднався до сюрреалізму у 1928, коли Маґрітт вже був визнаним митцем. Вражений “Віроломством образів”, молодий Далі часто писав схвальні огляди на роботи бельгійця для іспанських газет і запрошував у гості. (Маґрітт навіть був свідком початку роману Далі та Гали) Після такого Бретон й сам запросив Рене до себе на званий вечір.

 

Це не ідея для захисної маски, це "Віроломство образів"

 

Єдине, чого не врахував Маґрітт, було те, що Бретон був атеїстом, а Жоржетта – католичкою. Коли подружжя завітало в гості, Бретон почав вимагати, щоб Жоржетта зняла хрестик. Вона відмовилася, і вони одразу пішли. І так погані стосунки з паризькою богемою були зруйновані.

Рене і Жоржетта повернулися до Брюсселю, де і жили все життя. Рене працював з дев’ятої до п’ятої у вітальні, а у вільний час любив спати.

Митець не хотів асоціюватися з іншими сюрреалістами, тому свій стиль назвав “магічним реалізмом”. Головним елементом його робіт стала таємниця. У цьому він захоплювався ілюзіоністами. Для успішності фокусу особистість ілюзіоніста не важлива, він навпаки відвертає увагу стрічками, м’ячиками чи голубами. На картинах митця, написаних вже в Брюсселі, ми часто бачимо сховані обличчя чи магічні сюжеті, схожі на сон.

 

previous arrow
next arrow
Slider
Ідея для захисної маски №5: літати на відстані одного метра один від одного

Так само, як і з фокусами, Маґрітт не хотів, щоб його роботи пояснювали. Таємниця перестане бути таємницею, якщо її розгадати. Тому усілякі теорії про зміст робіт його дратували.

“Кожна річ, яку ми бачимо, приховує за собою щось від нашого зору, і ми завжди хочемо дізнатися, що ж там є”.

 

Ідея для захисної маски №6: малювати вдома

 

“Розум любить невідоме. Він любить зображення, значення яких невідоме, бо і значення самого розуму йому невідоме”.

 Маґрітт змушував глядача думати, хоч і зізнавався, що сам не має відповідей на свої питання. Він вважав, що мистецтво загадує нам загадки, без яких світ би не існував. Зараз саме час взяти приклад із Рене Маґрітта. Будьте загадковими: сидіть вдома, прикривайте обличчя (тільки не руками) та уникайте токсичних людей.

Єлизавета Кухарська